Brama

Fundacja Dom Twórczy Kadenówka, Rabka Zdrój (metaloplastyka)

Na granicy rozdzielającej wnętrze domostwa od jego zewnętrza znajdują się miejsca przejścia. Umożliwiają one przemieszczanie się pomiędzy tymi dwoma obszarami. Wnętrze domu/domostwa jest sferą świętą – sacrum, zaś wszystko to co poza nim, świat zewnętrzny jest w tym wypadku profanum. „Otwarte drzwi mogą łączyć, zamknięte, izolować dwa różne światy: obszary żywych i umarłych, ziemian i bogów. Oznacza to, iż drzwi, brama, wrota wiążą się nie tylko z fizycznym przekraczaniem granicy, ale także z wszelkimi przejściami i przekształceniami, np. statusu poszczególnych osób, oraz z wyprawami w zaświaty.” Strefa ta jest miejscem mediacji, zmiany, obszarem liminalnym dlatego musi być chroniona przed tym co obce, złe, demoniczne, czyli wszystkim mogącym wtargać z zewnątrz.  Myśląc nad projektem bramy i furtki dla zabytkowego domu jakim jest Kadenówka brałam pod uwagę właśnie te aspekty. Osadzając projekt w lokalnym kontekście chciałam w samej bramie zawrzeć elementy i symbole magiczne, pełniące funkcję apotropeionów czyli posiadającymi właściwości magii ochronnej. Użyłam międzyinnymi symbolu rozety sześcioramiennej, (która pojawia się już u Słowian i znamy ją też z Podhala). Charakterystyczne „oczy” zaś są nawiązaniem do kilkumetrowej rzeźby jaką wykonałam w 2016 we współpracy z Iddim Bashirem. Negocjowaliśmy  w niej wszystkie różnice i przeciwieństwa jakie uosabiamy, kobieta – mężczyzna, chrześcijanka – muzułmanin, białoskóra – czarnoskóry, globalna północ – globalne południe. Stojąc na przeciwległych biegunach wytworzyliśmy nasze własne uniwersum, pole współpracy, współbycia oraz współtworzenia. Rzeźbę nazwałam Okiem Boga. Te potrójne Oczy Boga chronią teraz Kadenówkę.